Francesc Navarro i Zarzo, en nom i representació del grup municipal Bloc Nacionalista Valencià-Esquerra Verda d’Alboraia, presenta al PLE de l’Ajuntament d’Alboraia per al seu debat i aprovació si escau, la següent, MOCIÓ:

Són moltes les persones que hui en dia desitgen utilitzar el valencià per a comunicar-se, i necessiten situacions reals de la vida per a fer-ho. En aquest sentit, la Federació Escola Valenciana, ha posat en marxa una interessant iniciativa per a promoure l’aprenentatge de la nostra llengua.

El Voluntariat pel valencià és una proposta de participació lingüística que té per objectiu posar en contacte voluntaris que vulguen destinar una hora a la setmana (durant un mínim de 10 setmanes) a conversar amb persones que volen llançar-se a parlar en valencià.

Tot i que el valencià hui s’ensenya a les escoles, instituts i universitats, els estudiants de valencià necesiten completar l’aprenentatge amb situacions de la vida real. Aquesta proposta, facilita el contacte personal entre un parlant del valencià i una persona disposada a reforçar l’aprenentatge previ.

Des del Bloc entenem que l’aprenentatge del valencià s’ha de fomentar des de les institucions públiques, i per això, a banda dels mecanismes ja existents, proposem que l’Ajuntament d’Alboraia col·labore amb el programa del Voluntariat pel Valencià, com ja fan uns altres ajuntaments valencians. Per posar un exemple, a València en son més de 30 les parelles que funcionen. A Torrent són 28, 27 a Picanya, a Sagunt 9. També hi ha parelles en funcionament a Picassent i Petrer. A Xàtiva funciona un grup de conversa. I a l’institut de Puçol, en la nostra comarca, s’ha encetat la iniciativa entre els alumnes, i en són 40 les parelles que s’han format.

Per l’interés que creiem que desperta aquesta proposta, el BLOC D’ALBORAIA sol·licita:

1.- Que l’Ajuntament d’Alboraia s’unisca a aquesta iniciativa, igual com han fet oficines de promoció del valencià d’ajuntaments com ara Albal, Aldaia, Algemesí, Benetússer, Benicàssim, Gandia, L’Alcúdia, Massamagrell, Montserrat, Mutxamel, Oliva, Ontinyent, Petrer, Picanya, Picassent, Puçol, Sagunt, Silla, Torrent, Vila-real, Xàbia i Xàtiva.

2.- Que l’Ajuntament d’Alboraia promoga una campanya de captació de persones interessades en aprendre valencià i de voluntaris per a ensenyar valencià al nostre municipi.

Moció aprovada per l’Ajuntament d’Alboraia